Spoorondernemers op een goudklompje. Deel 2.

Het voormalige rangeerterrein van het Haarlemmermeerstation tussen de Havenstraat en de Karperweg, het Havenstraatgebied genoemd, wordt een woon-werkgebied. Het gebied  met oorspronkelijk perrons, sporen en kolenloodsen is na 1970 volgebouwd met nog meer loodsen. Deze rafelrand is al verbonden met de groene fietsroute Schinkel-eilanden, Nieuwe Meer, Amsterdamse Bos. Het gemeentelijke bouwplan beslaat vier nieuwe bouwblokken met twee hoogbouwaccenten van 35 meter en 41 meter hoogte. Maar wat moet er gebeuren met het spoor en de collectie historische trams van het Elektrisch Trammuseum Amsterdam, de belangrijkste gebruiker?

mail (1) (1280x985)
In het voormalige goederendepot van het Haarlemmermeerstation tijdens de wandeling Havenstraatgebied van Architectuur Tours Amsterdam.

De Haarlemmermeerlijnen werden (met veel Russisch kapitaal) opgericht door de Hollandse Elektrische Spoorweg Maatschappij (1898). De spoorlijnen hebben oa gediend voor de kolenvoorziening in Amsterdam. De Limburgse kolen kwamen via het nationale spoorwegennet en een overslag op de Haarlemmermeerlijnen naar het Haarlemmermeerstation. Met de overgang naar aardgas stopte in 1970 het kolenvervoer en het andere goederenvervoer op de Haarlemmermeerlijnen. Het passagiersvervoer was al in 1950 opgehouden.

De loodsen worden gebruikt door de Elektrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA), autoreparateurs, tweede hands kleding- en meubelenhandelaren, een historische pianobouwer en ook de hippe bierbrouwerij Butchers Tears. Ondergetekende gaf er met zijn band onlangs nog een concert.

 

 

20151023_163255 (800x450)
Rondleiding door de loods met historische tramwagens van de Elektrische Museumtram Amsterdam door Architectuur Tours Amsterdam.

Om te kunnen beginnen met de uitvoering van het plan moet de gemeente een alternatief vinden voor de EMA – loodsen. Bij de verbreding en ondertunneling van de A9 had het ministerie van Rijkswaterstaat ook last van het EMA – spoor over de A9. Het spoor moest weg. EMA – bestuurslid Peereboom: ‘We zijn niet tegen verbreding van de A9  maar willen normaal gecompenseerd worden en onze dienst kunnen voortzetten, zoals wettelijk bepaald.’ EMA won de zaak met een verweerschrift en zienswijze van het eigen ministerie.

Ook voor het Havenstraatgebied geldt dat zolang er spoor op het voormalige rangeerterrein ligt en de EMA aan alle eisen van de Spoorwegwet voldoet, de gemeente niet veel kan zonder medewerking van de EMA: de Spoorwegwet staat boven de Gemeentewet.

20151121_154314 (1) (800x450)
De 160 mensen, veelal vrijwilligers, die werken bij de Elektrische Museumtramlijn, doen dienst als conducteur, reparateur, restaurateur, railonderhoudsmedewerker en bestuurder.

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: